mandag, mai 24, 2010

Kjøkkenet er påbegynt....

....litt av en jobb.....det ene drar med seg det andre;);)

Det begynte med at jeg bare sto å tok oppvasken.... så endte det med at jeg hadde revet ned panelet på veggen mot stua å åpnet den gamle døren som, etter det som sto skrevet på sponplaten inni der, ble tettet igjen i 1995. Så det er nok på tide jeg får meg oppvaskmaskin igjen - ellers kan det føre til både det ene og det andre utover;););)

Av en eller annen grunn har jeg fått slettet bildene på mobilen som jeg tok med kjøkkeninnredningen inntakt....det var synd....




 


 


 





Uansett, kjøleskapet må stå der det står, altså i midten. Å den gamle døråpningen var slik at kjøleskapet ble stående akkurat litt utenfor. Så åpningen måtte flyttes ca 20 cm.... godt man har gode venner:) Rune var behjelpelig med det så den er i orden nå - lister settes på når alle veggene i kjøkkenet er klart. Da vil veggen bygges enda litt mer ut enn det som vises på bildet. Vil ha noen brede slik som er på verandadøren - så blir det mest likt. Ble en helt annen etasje med åpningen. Stort og luftig:) Å nå kan jeg sette på de doble glassdørene inn til stua om vinteren å likevel ha fin tilgang til kjøkkenet:)

Må jo le litt da - det er godt man har gode ideer og er flink på gjenbruk: det gamle vitrineskapet mitt ble for lite når den nye åpningen kom - planen er å skaffe ett nytt når jeg føler jeg har noe peng til overs, men enn så lenge får det duge. Men, som sagt ble det for stort:) Da bruker man bare litt fantasi å lager ett litt mindre:):)  Jeg hadde en gammel hylle fra ikea som jeg rett og slett fikk satt på den ene døren fra vitrineskapet.... med hjelp av Rune en sen natt vi holdt på her å plutselig kom på den ideen - da må det gjøres med en gang selvom klokken er nærmere 0300:) Funker som bare det enn så lenge. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal male det i svartbrunt eller bare gi det en strøk med helt hvit.... får se:)





Så rev Rune ut høyskapt. Det satt noe skikkelig!!! Helt utrolig.... så var det jo ikke bare å slå det ned heller pga ytonveggene - da ville jo de fulgt med så det holdt:) Så her måtte det tenkes for vært steg;) Men ut kom det:)



Så var det bare for meg å begynne med sparkel og pussepapir:) Mye jobb for det var nok av gamle hull og skrammer. Planen er å pusse så godt det lar seg gjøre, legge på glassfiberstrie å male med antikkhvit. Dette fordi jeg ikke har sjans til å få de veggene så fine at jeg bare kan male. Den stria hjelper med å skjule de tingene som er vanskelig å få helt tipp topp pent.

Jeg kunne tenke meg en kul tapet på den ene veggen slik jeg har gjort på soverommet, men det er ikke noe vits i med noen dyre utskeielser på veggene i huset før alt det elektriske byttes - det vil isåfall bli ødelagt. Så man får ta det nest beste:) Men det vil bli veldig fint det også:)






Benken og underskapene tok jeg selv her en dag da alt sammen var løst å ikke satt børr fast i noe. Tok av noe gammelt belegg som var over også. Planen er å ha veggplater som er lette å vaske langs hele kjøkkeninnredningen og ovnen fra benkeplaten å ca 50 cm opp. Ikea har noen fine jeg har bestemt meg for:)

Eneste som står igjen av innredningen er kjøkkenvaskdelen og skapet over. Men det kan stå enn så lenge, da det er masse annet å gjøre først å det er greit å ha noe så lenge det er mulig.






Det skal tettes for hullet der viften har vært for den skal settes ett annet sted. Så er det en lufteluke nede ved gulvet som også skal tettes igjen. Den oppe på veggen skal være slik den er. Begge disse var i høyskapet. En elektrikertime må også til da noen ledninger bare må bøte med livet å byttes ut..

3 av fire vegger er ferdig sparklet og pusset. Neste plan er å gå på vinduene å gi de samme behandling før jeg maler de. Mye igjen men jeg har godt tid å jeg vet det blir fint når det blir ferdig:)

2 kommentarer:

  1. Det er så kjekt å lese på bloggen din, for eg blir så inspirert!

    Vi må gjere noko med gangen i andre etasje no, den er lakserosa. Men sidan platene er ganske stygge, har eg lurt litt på kva vi skal gjer, men no blei eg mint på glasfiberstrie, så kanskje det er håp om noko skjer der i sommar!

    SvarSlett
  2. Så flott at jeg kan være til litt inspirasjon:):):)

    Jeg har funnet ut at sparkel, akryl er mine beste venner, men når jeg er ferdig med kjøkkenveggene, vil også glassfiberstrie være blandt dem:):)

    SvarSlett